PAMIĘTAJ MNIE:
1 / 2 lewo
Questor
3
Pobierz:
Dodany: 2006-08-18
Artykuł: Questor

fizyka
AI przeciwników
grafika
duży instalator
INFORMACJE
Gatunek: Przygodowe
Licencja: freeware
Data wydania: 2006
Pobrań: 5472
Producent: Frictional Games
Wymagania sprzętowe:
Windows 2K/XP, 1Ghz CPU, 256MB RAM, 400MB wolnego miejsca na dysku, karta graficzna ATI Radeon 8500/NVIDIA lub GeForce 3
Dodatkowe opcje:
Rekordy online
Język: Angielska wersja językowa Angielski
INNE Z TEMATU

 

Penumbra

Penumbra Penumbra Penumbra
OCEŃ
Ciemność, zamknięte korytarze, powoli wypalająca się latarka i tajemnica, którą skrywa to miejsce. Tak pokrótce można opisać Penumbra – nietypową przygodówkę-horror. Uważaj: jeśli masz słabe nerwy lub/i nie chcesz się bać, lepiej jej nie ściągaj. Pamiętajcie, zostaliście ostrzeżeni. Tych, którzy nie odeszli od recenzji zapraszam do dalszego czytania. W tego typu grach zawsze najważniejsza jest fabuła. Na szczęście autorzy nas nie zawiedli, choć nie zyskaliby nią Oskara. Opowiada o pewnym człowieku, który wychowywał się bez ojca. Po wielu latach przyszedł list rzekomo napisany przez owego nieznanego rodzica. Zawiadamiał o swojej śmierci i ubolewaniu, że nie mógł konać przy synu. W kopercie znajdował się również klucz do depozytu bankowego, którego oczywiście później użył. Znalazł tam notatnik napisany w nieznanym języku, zdołał jedynie odczytać położenie pewnego miejsca w Grenlandii. Jak myślicie, wyruszył tam? Jasne, że tak. Pod zaspą śniegu znalazł drzwi do miejsca, gdzie nic nie jest takie, jakim się wydaje. Pierwsze, co rzuca się w oczy po obejrzeniu intra to klimat – ciemne, ponure korytarze oraz myśl, iż ktoś cię obserwuje i tylko czeka na zły ruch (co po części jest prawdą, lecz nie uprzedzajmy faktów). Jednak pamiętajmy, że jest to w dużej części przygodówka, nie survival horror a la Silent Hill (choć nie powiem, mają wiele wspólnego), dlatego nie zapomniano o zagadkach, dużej ilości chodzenia (podejdź do drzwi, weź pręt i otwórz je) i menu ekwipunku. W tym widzimy oczywiście noszone przedmioty, które możemy użyć bądź połączyć je (sam MacGyver nie zrobiłby tego szybciej). Nie mogło również zabraknąć notatnika, gdzie informacje dzielą się na własne i znalezione, których treść nierzadko potrafi zjeżyć włos na głowie. W Penumbrze zaniechano klasyczne poruszanie się myszką. Zastosowano sterowanie znane z gier FPP (chyba każdy wie o czym mówię, nie każcie mi tego wyjaśniać). Na dodatek, aby otworzyć drzwi/szufladę/okno należy nacisnąć lewy przycisk myszy i odepchnąć ją lub pociągnąć w zależności od pożądanego kierunku. Mając na celu zwiększenie realizmu produkcji, wprowadzono idealną wręcz fizykę. Gdy pierwszy raz ujrzałem ją w akcji przypomniał mi się Half-Life 2 – możliwość podnoszenia i rzucania przedmiotami jest prawie identyczna. Przyznam, że takich wrażeń nie dawała żadna dotychczasowa gra – powolne, głuche opadanie pudełka przez nasiąknięte mrokiem schody potrafi wywołać więcej strachu niż niejeden horror klasy B. Na szczęście ma większe znaczenie od podsycającego wrażenie dodatku. Podam przykład: na półce leży kanister z benzyną, niestety za wysoko dla bohatera. Aby go zabrać, należy trochę potrząsnąć szafką i, voila, zostaje zrzucony na podłogę. Takich sytuacji jest jeszcze więcej, nie będę jednak ich wymieniał – sami musicie je odkryć. Teraz nadeszła pora na przeciwników. Ci dzielą się na dwa typy: mrok i istoty żywe. Cień w Penumbrze jest podstawowym oponentem w drodze do odkrycia tajemnicy. Możemy go zwalczać na wiele sposobów – mocną latarką z ograniczoną baterią; słabszą, ale nieskończenie długo płonącą świecą (co wydaje mi się trochę absurdalne, gdyż knot nie jest wieczny) i flarami. Żywi przeciwnicy nie dość, że niektóre są szybkie jak burza, to zadają obrażenia na tyle mocne, iż nawet Rambo by im nie podołał. Wszyscy wyglądają jak zdegenerowane pokraki startujące do konkursu Mutanta Roku – latające ziemniaki z zębami i podwojonym ogonem skorpiona (!) oraz wszelkiej maści człapiące i pełzające zombiaki. Oczywiście potrafimy stawić im opór za pomocą lasek dynamitu i wielu przedmiotów porozrzucanych po kątach i szufladach, lecz wszystko sprowadza się do ucieczki, zwiększając poczucie zaszczucia i bezradności. I tutaj z pomocą znowu nadchodzi fizyka. Co mam na myśli? Zaraz wyjaśnię. Zapewne widzieliście tandetne filmy, gdzie kilka osób barykaduje się przed potworem stawiając przy drzwiach krzesła i stoły, nieprawdaż? Tak, też możesz tak zrobić! Niestety wiadomo, że taka fortyfikacja nie potrwa długo. Poziom inteligencji owych szkarad jest, jak widać, wysoki – atakują z zaskoczenia, potrafią chować się za obiektami i opracowują najbliższą drogę do celu. Niestety, każda gra ma swoje wady, a Penumbra nie jest wyjątkiem. Największa z nich to brak możliwości zapisu gry w dowolnym momencie, co jest nagminnie wymagane w grach tej kategorii. Kolejna rzecz, do której można się przyczepić, to plik z grą do ściągnięcia - ma aż 157 MB. Nadeszła pora na opis grafiki. Co mogę o niej powiedzieć? Tylko jedno słowo: re-we-la-cja. Dawno temu nie widziałem tak dopracowanej grafiki w grze przygodowej. Istnieje możliwość ustawienia opcji takich jak motion blur (rozmazanie obrazu podczas ruchu), wygładzanie anizotropowe, VSync, Anti-Aliasing i wiele innych. Jednak nawet bez tych technologicznych fajerwerków wygląda przyzwoicie. Niestety, podczas grania nie usłyszymy żadnego tła muzycznego, być może jest to celowy zabieg mający pogłębić uczucie samotności. Według mnie Penumbra jest dobrą przygodówką, a jeszcze lepszym horrorem. Ma kilka wad, lecz bledną wśród zalet, jakimi dysponuje ten tytuł. Tak więc jeśli lubicie się bać i chcecie poczuć dreszczyk emocji to ściągnijcie ją, a nie pożałujecie. Jeszcze jedna rada: aby naprawdę poczuć klimat tej produkcji, najlepiej grajcie w nocy przy wyłączonym świetle.

Może Ci się spodobają

Haunt: The Real Slender Game Frasse and the Peas of Kejick Snakes of Avalon
KOMENTARZE

Wynik działania (1 + 1):

Regulamin
Gość:
Gość
+0
2006-08-22 23:16:38
a tak w ogóle jak otworzyć te pierwsze drzwi?? Bo dynamit nic nie daje. Jest jeszcze możliwość wyjścia szybem wentylacyjnym, ale jest potrzebne jakieś narzędzie ;/ , a może trzeba odnaleźć kod do drzwi?? HELP...
Gość
+0
2006-08-22 22:51:29
Jasna cholera boje sie otworzyć pierwszych drzwi... klimat suuuper, mam stracha na maxa ;/
Gość
+0
2006-08-22 19:56:49
Powiedzcie mi tylko czy w tej grze coś wyskakuje na ciebie z ciemnaści,czy są jakieś masakryczne sceny, lub coś bardzo strasznego??
Gość
+0
2006-08-21 22:45:26
Ja mam to z cd action i mi nie działa :/ ściagne z neta moze będzidzie działało.
Gość
+0
2006-08-21 12:04:31
grafika w tej grze jest jak w Half-Life 2 więc naprawde super.Jak zacząłem grać w tą gre to naprawde bałem się otwierać drzwi,klimat jest dość straszny :P Interakcja też jest na bardzo wysokim poziomie. A co do save...to po 1 niema co narzekać bo gra sejwuje się sama bardzo często a pozatym... (no właśnie i tu jest minus :( ) save jest nawet niepotrzebny bo gra jest bardzo krótka :( W grze jest tylko 2 przciwników (latające..coś) i gre można przejść w.. 30-60min.Szkoda bo gdyby ta gra była dłuższa to byłby naprawde miodzik. Z drugiej strony niema się co dziwić o długość gry biorąc pod uwagę rozmiar pliku i poziom grafiki.Mimo swej zbyt małej długości,gra jest naprawde dobra.
Gość
+0
2006-08-20 19:56:48
Interakcja z otoczeniem jest ekstra, ale na początku powoduje sporo zamieszania. Kilka minut biedziłem się z otwarciem szafek w pierwszym pokoju... A jak już się skumałem, to chyba przez 5 minut rzucałem sobie kartonem i butelką ;)
Gość
+0
2006-08-19 18:33:00
jak w 36 min to masz szybki net. mi się ściągało cały dzień i to była jak na mój net dobra bardzo predkość :/
Gość
+0
2006-08-19 14:36:37
hmm a mi to ściągnął w 36 minut... widać mam szbkiego neta. a gra miodzio, szczególnie grając samemu w nocy po ciemku :P
Gość
+0
2006-08-19 00:52:54
Gra poprostu midodzio.. Grafika jest też super... Na maks detalach i roździelczość 1280-1024 na moim kompie 3,2Ghz 1GB Raz się przycina :) Mało jaka gra komerycja może być taką dobrą grą. Dobrze że niektórzy nie tylko idą za pieniądzem... robią to dla pasji. Tak jak ja ucze się programowania :) mam juz kilka produkcji... Jestem początkujący... Ale gdybym był doświadczonym programistom równierz bym robił gry z pasji. Lubie tworzyć... Najbardziej co mnie cieszy w programowaniu to możliwość tworzenia i dawania frajdy innym ludziom którzy będą używali twojego programu, gry. Gra zasługuje na złoto... A minusem nie powinien być rozmiar instalatora... Jak na tą grafike i tak jest mały... Hmmm jeszcze jej całej nie przeszedłem więc nie wiem jaka jest długa. Ale z tego co chwile pograłem to powala. :) Warto było ściągać te 156 MB... Moze transfer był niski ale w te 3 godzinki i jest :)
Gość
+0
2006-08-18 21:11:41
jak dla mnie ta gra nie ma minusów poniewarz brak zapisu stanu, można potraktować jako wyzwanie, a duży instalator? no cóż ściągałem już dużo większe... P.S to jest moje osobiste zdanie.

(1) Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna